Tuesday, September 11, 2012

-SABAR-



“Sabar yang sebenarnya ialah sabar pada saat bermula (pertama kali) ditimpa musibah.” (Hadith Riwayat Bukhari)


“Andai melupakan dapat mendidik sebuah kesabaran, maka lupakanlah,
 andai berjauhan dapat mendidik sebuah kesabaran, maka jauhilah
dan andai melaksanakan kecintaan pada sebuah kebencian berupaya mendidik kesabaran, maka bercintalah.”

sabar merupakan suatu perkara yg paling sukar untuk diperoleh dan dicari..namun sekiranya kite telah masuk dalam lingkungan sabar..ianya adalah mudah sekali untuk di rasa dan dpraktiskan..semuanya bermula dengan hati dan minda..bile hati tgh marah, minda terus berfikir..marahlah..ditambah pula dgn bisikan-bisikan syaitan yg menggoda diri untuk menempiaskan rasa marah..maka tjdlh rsa marah..sekiranya kita mula nk rse marah..teruslh larikan diri jauh dr semua org..istighfar pnjng2..narik nafas dlm2 dan lepaskannya secara perlahan..kalo masih marah..dekatkanlh diri ngn air..paling bgus bwudhulh dan mngaji..insyaallah rasa marah itu akan hilang..sejujurnya diri ini juga seringkali merasa marah..dan diri ini juga sering tgoda ngn bisikan syaitan..tp hasil akhirnya..perasaan menyesal yg menebal pasti melanda..hurmm..betapa nipisnya imanku ini YA ALLAH..tp nk buat mcm mne..tlajak perahu bole d undur..tlajak bicara..bdan binasa..penyesalan dan kemaafan perlu dipinta..dosa antara manusia hanya akan terhapus..dgn meminta maaf dr manusia itu sndri..biar org buat kita..jgn kita buat org lain..biar org hina dan pandang rendah diri kita..jgn smpai kite balas ap yg telah dilakukan keatas diri kite..kerna tiada bezanya diri kita ngn org itu sekiranya kite melakukan benda yg sama..

Jika dengan bersabar mampu menjernihkan keadaan, maka sabarlah. Jika dengan tidak marah dapat menghulurkan sebuah kemaafan, maka janganlah marah. Jika dengan memaafkan, mampu membuat dia tersenyum, maka maafkanlah. Jika dengan senyuman mampu meyakinkan ukhuwah dan kasih sayang, maka senyumlah.

syair arab menyatakan"sabar itu pahit..tetapi hasilnya lebih manis dari madu"

Pahala bagi orang-orang yang bersabar menurut Ali r.a. berkata bahawa Rasulullah S.A.W. telah bersabda:
"Sabar itu ada tiga:

1. Sabar terhadap musibah, yakni sabar dan tidak merasa marah terhadap musibah yang menimpanya sebaliknya dia menerima dengan baik musibah itu. Maka Allah S.W.T. mencatatkan baginya yakni mentakdirnya atau menyuruh menulis di Luh Mahfuz 300 darjat, yakni darjat yang tertinggi di Syurga dan setiap satu darjat antara satu darjat itu seperti langit dan bumi.

2. Barang siapa yang bersabar dalam taat yakni mengerjakan taat dan menanggung kesukaran taat itu maka Allah S.W.T. akan mencatatkan baginya 600 darjat yang mana satu darjat itu seperti permukaan bumi yang atas hingga ke penghabisan bumi yang terakhir.

3. Barang siapa bersabar dari maksiat, yakni meninggalkan kerja-kerja maksiat maka Allah S.W.T. akan mencatatkan baginya 900 darjat yang mana setiap satu darjat antara satu darjat itu seperti permukaan bumi hingga ke Arasy. Dan dia adalah makhluk darjatnya dua kali ganda. Sabar menjauhi segala yang diharamkan itu martabatnya paling tinggi yang paling tinggi."

Dalam al-Quran yang suci Allah telah berfirman yang bermaksud:
Katakanlah:"Wahai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesunnguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Surah Az-Zumar ayat 53)

Kita sebagai hamba-Nya tidak dapat lari daripada melakukan kesilapan dan kekhilafan, jadi bertaubatlah kepada Allah Yang Maha Mendengar taubat. Semoga sinar hidayah menerangi kehidupan kita dan menjadi hala tuju kita untuk ke Syurga Allah yang kita idam-idamkan, InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment